92. Premium HI FI. Trešais Starptautiskais Operetes festivāls Ikšķilē

Dažas nedēļas atpakaļ, apmeklējām ar sievu Trešā Starptautiskā
Operetes festivāla gala koncertu, kas notika Ikšķiles brīvdabas estrādē.
Tradicionāli, sievas mērķis bija priekšnesums.
Starp citu uzzināju ar ko atšķiras opera no operetes. Opera - tikai dzied.
Operete – dziedāt, dejo un runā. Mans mērķis bija skaņa. Godīgi pateikt, nāku
ar skeptiski domu: nu kādu kosjaku šoreiz palaidīs skaņotāji? Vai nāksies
aiziet prom ausīs zāģējošas skaņas dēļ? Var būt manas prasības par skaņas
kvalitāti ir pārmērīgas? Nezinu, ja es kaifoju no Bluetooth austiņām un Ķīnas
pastiprinātāja, kas maksā 6 eiro , tad laikam nevar teikt, ka esmu audio
izvirtulis. Vienkārši, nākot uz koncertu, kuru rīko profesionāļi - es gaidu
profesionālu un kvalitatīvu skaņu, nevis xreņ kaut kādu no kuras ausi sāp
stiprāk nekā no raditočkas.
Kā jau minēju, koncerts notika brīvdabas estrādē un
skalot jums smadzenes par rezonansēm un pēcatskaņām man nesanāks, kaut arī var
kaut ko izspiest par šo tēmu.
Pirmais, kam es pievērsu uzmanību, bija četras,
mazā izmēra akustiskas sistēmas, uzstādītas skatuves malās. Skatoties uz
orķestra vietu, es saprotu, ka šie skaļruņi diez vai pavilks gandrīz četrdesmit
muzikantu pūles un mans skepticisms dubultojas. Es jau pačukstēju sievai, ka
visdrīzāk, ha, ha skaņa būs nekāda, sajutos kā gudrinieks un gaidīju sākumu,
lai pārliecināties cik es esmu krūts un pieredzošs.
Kad Operetes orķestris Atvara Lakstīgala vadībā, sāk
spēlēt pirmos akordus, es saprotu, ka kaut kas nav tā kā es gaidīju. Nu nevar
tie četri mazuļi, nolikti pa malām TĀ SKANĒT.
Ziniet, orķestris skanēja fantastiski labi. Es
dzirdēju katru pieskārienu pie kontrabasa virknes, es dzirdēju kā kūst virknes
vibrācija un sākas jauns akords. Šī simbioza pieslēguma apjoms bija kolosāli liels un iespaidīgs.
Klausoties opereti es sajutos, kā cilvēks, kurš visu ziemu skatījās mazo,
kvadrātu virtuves televizoriņu ar putekļaino ekrānu un pēkšņi atnāca uz kino,
kur priekšā plats ekrāns visa mājas izmērā ar izcilu izšķirtspēju.
Mani vienkārši aiznesa uz debesīm. Es nevarēju
atrauties no priekšnesuma ar TĀDU SKAŅU. Tā bija reta skaņa, kas bija patīkami
jaudīga, bez pārmērīgiem decibeliem, kas parasti bojā visu iespaidu no dzīvās
skaņas, jo tehnika banāli netiek ar materiālu un kropļo mūziku. Akustiskas
sistēmas vienkārši pumpēja orķestra enerģiju piesātinot skatītājus.
Protams, dzirdot šādu skaņu, es saku haotiski domāt:
no kurienes tā nāk? Un atrodu. Pamat akustika paredzēta orķestrim bija noslēpta
aiz dekoratīvajiem elementiem, netālu no skatuves. Mazās akustiskas sistēmas,
kurus es pamanīju sākumā bija paredzētas vokālam.
Tas bija tas retais gadījums, kad skaņotāji saprot
ko dara. Tā bija brīnišķīga simbioze no dzīvās orķestra skaņas, un skaņas kas
bija izlaista caur mikrofoniem, pastiprinātajiem un akustiku. Es dzirdēju gan
pirmo gan otro. Un viņi tik harmoniski papildināja viens otru, ka es saprotu,
ka ja pie skaņas strādā meistari, dzīvās un pastiprinātas skaņas savienojums ir
nekas cits kā mākslas instruments, kas padara priekšnesumu spilgtāk, patīkamāk,
krāšņāk. Šī simbioze izveidoja, jaudīgu, siltu, fantastiski precīzu skanējumu,
kas uzreiz paņēma mani savā varā.
Protams, ka dažas skaņas nepilnības es atrodu. Bet
par to es paklusēšu, jo neviens no aktieriem, pat neparādīja, ka kaut kas nav
tā kā vajag. Pienākot pie skaņotajam pārtraukumā, paslavēju par labu skaņu.
Pretī dabūju skeptiķu atbildi: vai tiešām labi? Es atbildēju, ka ir dažas
nepilnības, bet uz kopējā fona tas nemaz netraucē baudīt koncertu un nav par ko
pārdzīvot. Man patīk, kad cilvēki pārdzīvo par savu darbu un cenšas izdarīt to
maksimāli kvalitatīvi. Malači. Like.
Un skaņotājs man pastāstīja, kā organizēta skaņas
salikšana šajā koncertā. Un kas negāja tā kā vajag.
Vai var dabūt tādu skaņu mājas? Diez vai. Ja jūs
nedzīvojat stadionā un jums nepieder orķestris. Labākajā gadījumā dabūsiet
miniatūru. Šī skaņa dāvina prieku. Un atkal man rodas jautājumi. Kāpēc kad
skaņa ir ar nepilnībām to var baudīt un nepievērst uzmanību skaņas trūkumiem?
Kāpēc dažreiz nevar sadzīvot ar kaut kādu sīkumiņu un gribas aiziet no
koncerta. Tam ir zinātniskais skaidrojums vai mūzika tomēr uztverama subjektīvi
nevis objektīvi? Kāpēc es neizturēju Cigaretes after Sex koncertu bet izbaidīju
Opereti? Laikam tāpēc, ka Operetē nezāģēja ausis kā zaļās pļāvas. Un,pie tam
enerģētika bija kolosāla. Nezāģēt ausis, laikam programma minimums. Mūzikas
skaļums bija atbilstošs tehnikas iespējām, veidojas sinerģija no dzīvā un
pastiprināta skanējuma. Mūzikas apjoms bija vienreizējs. Basi jaudīgi ar
skaidri sadzirdamiem sīkumiem. Aktieru pūles bija nežēlīgas. Dziedāja un dejoja
nežēlojot spēkus. Un maģiskā, dzīvā orķestra enerģija svaigā gaisā. WOW.
Paldies Ikšķiles pašvaldībai par lielisku
koncertu.
© Arkādijs Zeņins 2019
2 komentāri - 92. Premium HI FI. Trešais Starptautiskais Operetes festivāls Ikšķilē
Komentēt
Jaunākie ieraksti
-
102. Premium HIFI. Focal Stella Utopia & Naim
10. nov. 2019 -
101. Premium HIFI. HIGH END šovs Munich 2019. Pirma daļa
2. nov. 2019 -
97. Premium HI FI. Bowers&Wilkins P9 VLOG
15. sep. 2019 -
96. Premium HI FI. Sonaworks True FI
8. sep. 2019 -
95. Premium HI FI. Bowers&Wilkins P9
1. sep. 2019 -
94. PremiumHIFI. Bowers&Wilkins P7 wireless.
25. aug. 2019 -
87. Premium HI FI. Beyerdinamic T1
17. aug. 2019